Näin säästät selkääsi pihahommissa

Selkäystävällinen puutarhanhoito

Kasvimaan kitkeminen, mullan lapioiminen ja vaikkapa mansikoiden poimiminen käyvät selän päälle. Pahinta selän kivistys on ainakin minulla alkukesästä, kun puutarhassa on hommaa vaikka miten paljon, eikä alkuinnostuksessaan malta pitää hommista juuri lainkaan taukoja. Pihalla tulee kyykittyä takapuoli pitkällä rikkaruohoja kitkemässä tai siemeniä kylvämässä iltamyöhään aina kun siihen vähänkin tarjoutuu tilaisuus. Ei kannattaisi, sillä ainakin minulla selkä menee nopeasti huonoon kuntoon, jos siitä ei yhtään pidä huolta.

Olenkin koittanut pikkuhiljaa kehitellä keinoja, jotka pitäisivät selän kunnossa. Jonkin verran selkäkipua täytyy kai puutarhurin kestää, mutta liikaa ei kannata itseään uhrata. Mikään ei ole pihallakaan enää hauskaa, jos koko ajan kolottaa jostakin.

Kottikärryt

  • Viljelen korkeahkoissa viljelylavoissa. Niiden ansioista rikkaruohoja on vähemmän ja ne on helpompi nyppiä pois. Ei tarvitse kumarrella aivan maan tasalle, joten selkä säästyy.
  • Ennen siistin pensaiden alustoja ja muita reuna-alueita käsin, mutta viime kesänä ostimme siimaleikkurin. Ja voi mikä helpotus sen myötä tulikaan repimiseen! Selkä kiittää.
  • Muista nostaa jaloilla, älä selällä, eli pidä selkä suorassa taakkoja nostaessasi. Tällöin suurimman osan nostotyöstä tekevät jalkojen lihakset, ei selkä.
  • Yritän käyttää kottikärryjä ja nokkakärryjä ei-niin-painavienkin taakkojen siirtämiseen. Säästöä se on selälle sekin, vaikka periaatteessa olisin jaksanutkin kantaa esineen.
  • Kitke rikkaruohoja (tai poimi marjoja) polviasennossa. Eli toinen polvi maahan ja kädellä tukea koukkupolvesta. Selkäliiton mukaan tämä asento säästää selkää, kunhan muistaa vaihdella puolia. Samoin pitäisi kitkeä suoraan eteenpäin, eikä kurotella eri suuntiin.
  • Ennaltaehkäise. Tämä on omasta mielestäni kaikkein tärkeintä. Itse yritän jumpata käsipainojen ja jumppanauhan avulla selkää joka päivä, ja tällä jumpparutiinilla on ollut selän hyvinvoinnille valtava merkitys.
  • Itse pyydän aina miestä siirtämään painavimmat esineet. Turha riuhtoa itseään rikki, jos tietää toisen selän kestävän suurempaa kuormitusta.

Toispolviasento

Nyt kun kesä on ehtinyt jo heinäkuuhun, rikkaruohot eivät ehkä kasva enää niin vimmattua vauhtia kuin alkukesällä ja toisaalta oma intokaan ei ole enää niin sokeaa, ettei puutarhahommista malttaisi pitää taukoja. Nyt onkin hyvä aika ottaa pieni lepotauko, nimittäin kohta on edessä sadonkorjuu ja marjojen poiminnan sesonki, jolloin taas kysytään selältä kestävyyttä. Voisi olla hyvä kokeilla varrellista poimuria, joka vähentäisi kyykkimisen määrää.

Ps. Lisää selkäystävällisiä vinkkejä kesäpuuhiin täällä!

Lue lisää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Share