Rantakuntoon omalla kotipihalla

Maaseudulla etäisyydet ovat sen verran pitkiä, että ilman autoa ei pärjää. Eikä ihan pienen asian takia aina jaksaisi hypätä auton rattiin. Niinpä aika moni kodin ulkopuolinen harrastus on maallemuuton jälkeen jäänyt, kun esimerkiksi tunnin liikuntasessiota varten pitäisi ensin ajaa salille ja takaisin kotiin. Matka ei ole hirveän pitkä, mutta ajamista tulee paljon jo pakollisistakin menoista, joten joskus yritän säästää bensaa ja luontoa. Silläkin on toki osuutensa asiaan, että lapsista ei malta olla heidän hoitopäivänsä jälkeen pitkään erossa.

Niinpä olen alkanut harrastaa ohjattujen liikuntatuntien sijasta omatoimista kotiliikuntaa. Käyn iltaisin lenkillä, joogaan ja jumppaan. Aikaa ei kulu matkoihin, ja lapsistakin on mukavampaa, kun tietävät äitinsä olevan jossakin lähellä, vaikken juuri sillä hetkellä heidän kanssaan leikkisikään.

Nyt jouluna mies sai joululahjaksi aktiivisuusrannekkeen, ja vaikka olen aiemmin ajatellut vastaavien vimpaimien olevan lähinnä hifistelijöille, täytyy myöntää, että vähän innostuin itsekin. Ennen kaikkea ranneke auttaa oivaltamaan, että päivän liikuntapiirakan voi koostaa paitsi tarkoituksellisista ja ”vakavista” treenihetkistä, myös kaikenlaisesta touhuamisesta, kunhan vaan pulssi nousee. Ranneke ei tee eroa sen välillä, oletko mennyt salille varta vasten ajamaan kuntopyörällä vai oletko leikkinyt lasten kanssa pihalla hippaa. Tai oletko yrittänyt saada kiinni karkuun pyrkivää taaperoa ja kantanut häntä kotiin metsäretkeltä hauikset paukkuen. Tai oletko vain itse hupsutellut ja hypiskellyt muiden hommiesi ohessa.

Tässä tuleekin villakoiran ydin. Yritän nyt muistuttaa itselleni, että mikään ei estä minua lisäämästä aktiivisuuttani pihalla ollessa ihan muuten vain. Sillä aikaa kun lapset leikkivät vaikka hiekkalaatikolla, voin itse vaikka tehdä askelkyykkyjä, haara-perushyppyjä tai muita liikkeitä sen sijaan että seisoisin paikallani. Liikkumisen ei tarvitse aina olla niin vakavaa ja tarkoituksellista, vaan kaikki hikeä pintaan nostattava toiminta lasketaan. Joten eikun heilumaan ja pomppimaan!

Lue lisää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Share